Miercuri, 22 februarie 2023, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest (CRPC RNV) Cluj, prin CJPC Cluj, sub coordonarea vicepreședintelui ANPC, Sebastian Hotca, a continuat acțiunile de verificare a operatorilor economici care prestează servicii de îngrijire a persoanelor vârstnice, în județul Cluj, parte a unei temetici naționale de control.
Au fost verificați următorii operatori economici:
-Casa Criss Raza de Soare, Turda
-Asociația Raisa – Turda
-Asociația Casa Antonia – Turda
-Asociația Casa Munteanu -Turda
Acțiunile s-au derulat în cadrul campaniei Academia Comisarilor – în care sunt implicați tinerii noștri colegi – și au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale în domeniu.
Drept urmare, comisarii CJPC Cluj au identificat mai multe deficiențe, pentru care au aplicat 4 amenzi contravenționale în cuantum de 70.000 lei și 3 avertismente.
Totodată, au fost dispuse măsurile complementare de
- oprire definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme în valoare de circa 4.500 de lei
- oprirea temporară a prestării serviciilor la blocul alimentar, până la remedierea deficiențelor, la o unitate
- sesizarea instituțiilor abilitate pentru luarea măsurilor aferente intrării în legalitate a celor două centre cu beneficiari cazați peste numărul avizat.
Până la remedierea abaterilor constatate în blocurile alimentare, hrana vârstnicilor va fi asigurată în regim de catering.
Neregulile înregistrate de echipele de control au fost:
- prezența în blocul alimentar a pisicilor
- modificarea stării termice a produselor
- folosirea unor vitrine frigorifice insalubre, pentru depozitarea produselor și preparatelor, cu praf în exces, rugină și chedere pline de mucegai
- utilizarea veselei din plastic și a unor ustensile de lucru cu mânere de lemn sau plastic, precum și a veselei smălțuite cu ciobituri în exces
- folosirea unor spații de depozitare neigienizate, cu rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare
- folosirea unor spații nerenovate, insalubre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf și depuneri de produse
- folosirea unor coșuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare a alimentelor , în camere de cazare și băi
- utilizarea unor lenjerii de pat și saltele neconforme, neigienizate, cu pete
- folosirea unor vase wc neigienizate în incinta băilor din camerele beneficiarilor
- lipsa amenajărilor spațiului (scările de acces, cu gresia spartă, spațiul neamenajat)
- folosirea unor paturi neconforme
- depozitarea produselor direct pe paviment, la temperatura mediului ambiant,
- folosirea unor dispozitive medicale expirate (ex.: test glicemie)
- lipsa soluției dezinfectante pentru veselă, în blocul alimentar
- folosirea unei liste meniu incompletă, neavizată de personalul de specialitate
- supraaglomerarea camerelor, fiind cazați mai mulți beneficiari față de numărul pentru care operatorul economic avea aviz de funcționare (aceștia erau cazați inclusiv în cabinetul medical).
Comisarii CJPC Cluj vor continua acțiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor și, așa cum am demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare.