Directorul general al Direcției de Asistență Socială din Arad, Oana Pârvulescu, a prezentat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, raportul de activitate pe anul 2018.
Ziua mondială a asistentei sociale
Evenimentul a avut loc în luna martie iar cu această ocazie au fost prezentate aspecte legate de importanța asistenţei sociale în România.
Ziua internaţională a romilor
Evenimentul a avut loc în luna aprilie și a constat în întâlniri cu grupuri de elevi din şcoli arădene şi schimb de experienţă interculturală în cadrul Complexului Curcubeu, au fost prezentate meşteşuguri, porturi, muzică și dans specifice etniei rome.
Ziua internaţională a copilului
Direcția de Asistență Socială Arad a organizat un eveniment ocazionat de ZIUA INTERNAȚIONALĂ A COPILULUI, în data de 30 mai 2018. Acțiunea s-a desfășurat la centrul CURCUBEU. La această acțiune au participat peste 200 de copii de la şcolile arădene.
Cu această ocazie s-au organizat ateliere de lucru pentru copii – pictură pe față, concursuri de desene, concurs de creație au avut loc mini-campionate de fotbal și de tenis de masă. Pe parcursul zilei au avut loc mai multe programe artistice susținute de elevii din școlile arădene și copiii de la Complexul Curcubeu, au avut program trupa de dansuri Calimeno, echipa de zumba de la centrul Curcubeu și mulți alții.
O întâlnire mai aparte la Direcția de Asistență Socială Arad cu sociologul Luca Vincenti
Centrul Social cu Destinaţie Multifuncţională l-a avut ca invitat pe sociologul Luca Vincenti. Pe parcursul a două ore, tinerii din cadrul centrului au ascultat cu atenție întâmplările relatate de sociologul italian. În mod deosebit acesta a făcut referire la riscurile care apar atunci când tinerii merg pe o cale greșită și aleg să facă parte dintr-o grupare infracţională.
Întâlnirea de lucru peer-review la nivelul instituțiilor publice de asistență socială din România
Evenimentul a avut loc în luna septembrie având ca obiectiv facilitarea schimbului de experiență, a modelelor de bune practici și identificarea celor mai oportune modalități de intervenție în practica socială.
Participați la acest eveniment au fost speciaiști din Serviciile Publice de Asistență Socială din țară, consilieri locali municipali, reprezentanții ai Universităților din Arad, doamna Ana Rădulescu – raportor național al European Social Network și director CFCECAS precum și doamna Ștefana Zibileanu – președinte al Corpului profesional al specialiștilor în servicii sociale din cadrul Asociației Municipiilor din România.
La acest eveniment a fost prezent și sociologul italian Luca Vincenti, care a prezentat importanța familiei pentru tineri, a mediului școlar, a anturajului, dar și riscurile consumului
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
Direcţia de Asistenţă Socială Arad
Serviciul proiecte, strategii sociale şi logistică România 310318 Arad · Calea Radnei nr. 250 · tel.+40-257-212155 · fax +40-257-270227 e-mail: proiecte@dasarad.ro Operator de prelucrare date cu caracter personal nr: 16638
de droguri și alcool. Întâlnirea a reunit directori și specialiști în asistență socială, asistenți sociali locali și din țară, ONG-uri, instituții colaboratoare și universitățile arădene.
Ziua internațională a persoanei vârstnice
Primăria Municipiului Arad, în colaborare cu Direcția de Asistență Socială Arad și Centrul Cultural Județean Arad, au oferit două seri speciale bunicilor noștri minunați. Într-un cadru festiv, 900 de arădeni trecuți de prima tinerețe au sărbătorit evenimentul dedicat acestei zile.
Întâlnire cu organizațiile non-guvernamentale
Direcția de Asistență Socială Arad a desfășurat o întâlnire de lucru împreună cu reprezentanții organizațiilor non-guvernamentale și comunităților religioase care activează în domeniul asistenței sociale. Subiectul principal al întâlnirii a fost elaborarea planului de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul Consiliului Municipal Arad pentru anul 2019. În urma unor discuții libere, cei prezenți la întâlnire au venit cu propuneri, chiar cu unele soluții pe marginea acestui plan de acțiune al DAS Arad.
INAUGURAREA CREȘEI NR.1
În luna mai a fost inaugurată prima sală de clasă de la Creșa săptămânală nr.1, situată pe strada Izoi, care a fost reabilitată pentru a oferi condiții optime și un plus de confort dezvoltării copiilor care frecventează această unitate. Acțiunea inițiată de către Serviciul Protecția Copilului și Familiei, va continua și în următoarea perioadă, urmând a fi renovată și redecorată și cea de-a doua sală a creșei. Acest demers se dorește a fi unul care să implice societatea civilă, atât persoane fizice cât și persoane juridice de drept privat în dezvoltarea serviciilor oferite deja la nivelul creșelor publice existente la nivelul municipiului Arad.
Încă de la momentul inițierii acestei idei ne-am dorit să vedem în ce măsură există deschidere din partea arădenilor pentru a participa alături de noi la crearea a ceva inedit, la a adăuga un plus de valoare spațiului în care își petrec timpul și se desfășoară activitățile copiilor înscriși la creșa săptămânală. Am avut încă de la început un răspuns pozitiv atât din partea celor care doreau să se implice prin sponsorizarea acțiunii noastre, cât și din partea voluntarilor, care au avut un aport substanțial în redecorarea acestui spațiu, în special elevii Colegiului de Arte ”Sabin Drăgoi”. Am întâlnit dorință de implicare, entuziasm și participare activă în ceea ce tindem să realizăm, iar feed-back-ul primit a fost unul încurajator și motivant.
Ziua internaţională a persoanelor cu handicap
Direcția de Asistență Socială Arad a celebrat această zi printr-un amplu program artistic, la care au participat beneficiarii centrului pentru persoane cu dizabilități „Creativ” din cadrul DAS Arad, copiii de la Centrul „Curcubeu”, micuții de la Grădinița „Furnicuța”, bunicii de la Centrul de Zi din Micălaca și organizații negurnamentale care își desfășoară activitatea în domeniu.
Sărbătoare de Crăciun
Direcția de Asistență Socială Arad a organizat în perioada 19-21 decembrie 2018 o serie de acțiuni cu tema Sărbătoare de Crăciun. Participanții la aceste acțiuni au fost beneficiarii din cadrul centrelor din subordinea DAS, respectiv, copiii de la Centrul Curcubeu, tinerii de la Centrul Creativ, beneficiarii de la Centrul social cu destinație multifuncțională, vârstnicii de la Centrele de zi pentru vârstnici, beneficiarii Adăpostului de noapte.
ACTIVITĂȚI / SERVICII DAS
Serviciul protecţia copilului şi familiei
Serviciul desfăşoară activităţi de identificare, monitorizare a familiilor şi copiilor aflaţi in dificultate, de prevenire a situaţiilor de risc, de prevenire a abandonului şi separării copilului de familia sa, precum şi alte acţiuni care vizează respectarea drepturilor copilului.
Serviciul protecţia copilului şi familiei are în subordine:
* Biroul protecţia copilului:
o Complex Curcubeu
o Creşele din municipiul Arad
* Biroul de integrare socială pentru tineri
o Centrul Creativ
o Clăbucet
o Centrul Social cu destimație multifuncțională
Pe parcursul anului 2018 Serviciul protecția copilului și familiei instrumentat 3705 situații care au constat în: Anchete sociale pentru copiii încadrați în grad de handicap, anchete sociale solicitate de către D.G.A.S.P.C., anchete sociale pentru programul bani de liceu şi burse medicale,sociale, anchete sociale pentru orientare şcolară, rapoarte de monitorizare, servicii sociale oferite prin centrele din subordine etc.
Serviciul protecție persoane adulte
Serviciul identifică și soluţionează problemele sociale ale persoanelor vârstnice aflate în stare de risc social, având obiective de prevenire/combatere a marginalizării sociale şi a instituţionalizării, asigurând servicii de suport, de reintegrare a persoanei vârstnice în societate, militând pentru păstrarea unui mod de viaţă activ şi implicit a autonomiei, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă prin aplicarea politicilor sociale cu respectarea legislaţiei în vigoare (implicit a standardelor minime de calitate).
Serviciul are în subordine:
* CENTRELE DE ZI PENTRU VÂRSTNICI (Micalaca, Gradiște, Centru, Aradul Nou, Vlaicu, Confecții, Pârneava). Numărul total de beneficiari pe anul 2018 în cele 7 centre a fost de 870 aceștia feneficiind de: consiliere socio-emoțională, plan de servicii individualizat, socializare, terapie ocupațională, terapii de relaxare, servicii medicale și de îngrijire personală.
* ADĂPOSTUL DE NOAPTE
Adăpostul de Noapte, este un centru de protecție socială destinat persoanelor majore din municipiul Arad lipsite temporar de adăpost. În 2018 beneficiat de serviciile acestui centru 230 de beneficiari.
Serviciile oferite în cadrul Adăpostului de noapte sunt:
* asigurarea cazării pe timp de noapte și a condițiilor de igienă personală conform normelor de igienă, precum și posibilitatea spălării rufelor și a altor obiecte de uz personal;
* consiliere socială individuală și de grup;
* informare/consiliere profesională și suport în găsirea unui loc de muncă;
* sprijin în obținerea actelor de identitate și a altor drepturi, conform legislației în vigoare;
* informare și sprijin în obținerea unor servicii și prestații în condițiile legii, după caz;
* activități de socializare;
* sprijin și suport în vederea deprinderii unui mod de viață independent.
Serviciul protecţie persoane cu dizabilităţi
Serviciul protecţie persoane cu dizabilităţi se adresează persoanelor aflate în imposibilitate de a se îngriji, persoanelor aflate în situaţie de risc social iar prin asistenţa medicală comunitară şi medierea sanitară, întregii comunităţi, în mod deosebit categoriilor de persoane vulnerabile. Pe parcursul anului 2018 serviciul a instrumentat 1274 de situații care constau în: fișe sociale intocmite pentru cazurie sociale din Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad și pentru cazurile sociale depistate, fișe de evaluare medico-socio- profesionala pentru comisia de expertiză medical, anchete sociale, referate, note, informări, corespondentă diversă, adrese instituții, monitorizare servicii, consiliere precum și servicii de informare.
Serviciul are în subordine două compartimente:
* Compartimentul asistenţă la domiciliu,
* Compartimentul asistenţă medicală comunitară (asistenți medicali comunitari, mediatori sanitari, cabinete medicale)
Acțiuni/ campanii de sănătate publică derulate de către sau cu implicarea AMC și /sau mediatorii sanitari:
Luna națională de prevenire a cancerului – scopul campaniei a fost de reducere a numărului de decese care pot fi prevenite în fiecare an, prin creșterea gradului de conștientizare în rândul populației – 25persoane,
Săptămâna Europeana de Prevenire a Cancerului de Col Uterin – scopul a fost conștientizarea populației feminine în privința căilor de limitare a riscului major de cancer cervical – 30 persoane,
Ziua Mondială a Sănătății Orale – Importanța igienei persoanele în educația copiilor – 60 de copii de la Scoala Gimnazială Adam Nicolae Arad,
Ziua Mondială a Apei – a avut ca scop aducerea în atenția opiniei publice a problemelor legate de necesitatea protejării cantitative și calitative a apelor – s-au purtat discuții în 26 de familii,
Ziua Mondială de Luptă Împotriva Tuberculozei – scopul acțiunii a fost de a face cunoscut publicului cunoștințe esențiale despre cauzele, prevenția și tratamentul Tuberculozei – acțiunea s-a desfășurat în cartierul Șega și str. Mărului,
Ziua Mondială a Săntății – importanța accesului tuturor la servicii esențiale de sănătate, indiferent de statutul economic sau social, de vârstă sau de rezidență, întreaga populație trebuie să aibă asigurat accesul la servicii medicale – discuții cu 70 persoane,
Săptămâna Europeană a Vaccinării – acțiunea a avut ca scop conștientizarea populației în privința importanței și beneficiilor vaccinării pe tot parcursul vieții,
Ziua Mondială a Obezității – Importanța fructelor în alimentația copiilor – s-au desfășurat mai multe acțiuni în școli din municipiu unde au participat 385 de elevi.
Serviciul prestaţii sociale
Centrul de îngrijire pentru persoane vârstnice
În cursul anului 2018 cei 137 de beneficiarii au beneficiat de serviciile de îngrijire ale centrului și au fost implicați în mai multe activități, astfel:
* petreceri organizate de centru în cadrul clubului: Boboteaza și Sf. Ion, 8 Martie, Serbarea Toamnei, Expoziție de pictură
* au participat la spectacole la Filarmonica Arad
* activități de sacroterapie cu sprijinul Arhiepiscopiei Aradului, prin desemnarea unui preot: Slujba de Înviere, Sfântul Maslu
* excursie la Mănăstirea Feredeu
* servicii de înfrumusețare a beneficiarilor prin parteneriat cu UCECOM, Școala ”Francisc Newman” și alți furnizori privați
* participare la activități organizate de Primăria Aradului și alte instituții
* colinde de Crăciun
* curs de tangou
* curs de limba germană predat de un profesor voluntar
* activități de socializare:
* jocuri distractive și educative
* petreceri câmpenești
* discuții pe diferite teme
* meloterapie pe secții
* schimb de experiență cu alte centre.
Serviciul autoritate tutelară
În decursul anuli 2019 serviciul a instrumentat 5.456 de situații specifice, principalele ac au cuprins: acţiuni civile în vederea instituirii curatelei pentru persoanele bolnave, dispoziţii privind încuviinţarea acceptării moştenirii de către minori, anchete sociale la solicitarea instanţei judecătoreşti în vederea instituirii curatelei, rapoarte de monitorizare cu privire la dosarele de tutele minori pe anul 2018, anchete sociale pentru punere sub interdicţie şi pentru expertiză medico-legală, anchete psihosociale de divorţ ( fișe de consiliere,rapoarte de vizită), anchete sociale pentru indemnizaţie creştere copil/stimulent inserție, consiliere psihologică a minorilor ai căror părinți divorțează/stabilesc, modifică programul de vizită.
PROPUNERI 2019
1. Compartiment monitorizarea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate
Procedura de monitorizare a modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinți plecați la muncă în strainătate, precum și a celor care au revenit în țară după o perioadă de ședere în străinătate alături de părinți mai mare de un an este prevăzută în H.G. 691/19.08.2015 și în Legea 272/2004, Capitolul VI – Protecția copilului împotriva abuzului, neglijării, exploatării și a oricărei forme de violență, Sectiunea 4 – Protecția copilului cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Serviciul public de asistență social solicită anual în ultimul trimestru al anuluilui unitaților școlare date și informații cu privire la copiii aflați în următoarele situații:
1. Copii cu ambii părinți plecați în străinătate
2. Copii cu părintele unic susținător plecat în străinătate
3. Copii cu un singur părinte plecat în străinătate
4. Copii reveniți în țară după o perioada de migrație mai mare de un an.
Unitatea școlară are obligația de a transmite lista nominală a copiilor în cel mult 15 zile calendaristice de la solicitare. După primirea datelor, serviciul public de asistență socială are obligația de a se deplasa la adresa la care sunt îngrijiți copii, unde se completează Fișa de identificare a riscurilor. Ulterior se întocmește un Raport privitor la evoluția copilului și a modului în care acesta este îngrijit care cuprinde informații cu privire la performanțele școlare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni și anturajul, iar concluziile sunt comunicate în scris doar în cazul persoanelor desemnate de către instanță. În primele 6 luni de la primirea copiei de delegare a autorității părintești, serviciul public de asistență social realizează o data la două luni vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanță, ulterior vizitele sunt realizate semestrial.
Părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuiește copilul, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligația de a notifica această intenție serviciului public de asistență socială de la domiciliu, cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi țara.
Notificarea va conține, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, dupa caz.
Persoana desemnată trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani și să îndeplinească condițiile materiale și garanțiile morale necesare creșterii și îngrijirii unui copil.
Instanța va dispune delegarea temporară a autorității părintești cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei părinților, dar nu mai mult de un an, către persoana desemnată.
Acordul persoanei căreia urmează să-i fie delegată autoritatea părintească se exprimă de către aceasta personal, în fața instanței.
Soluționarea cererii de delegare a drepturilor și indatoririlor părintești se face în termen de 3 zile de la depunerea acesteia.
Instanța de judecată va comunica o copie a hotărârii de delegare părinților sau tutorelui, precum si persoanei căreia i se acordă delegarea autorității părintești.
2. Compartiment prevenirea și combaterea violenței domestice
Prevederile Anexei II actualizate din H.G. 797/2017 referitoare la obligațiile autorităților publice locale în ceea ce privește prevenirea și combaterea violenței domestice
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale trebuie să ia măsurile necesare pentru prevenirea violenţei domestice, pentru preîntâmpinarea unor situaţii de încălcare repetată a drepturilor fundamentale ale victimelor violenţei domestice, inclusiv prin furnizarea de informaţii şi programe de educaţie despre modalităţile în care se pot preveni, evita, recunoaşte şi raporta cazurile de violenţă.
Echipa mobilă constituită la nivelul Direcției are rol de verificare a semnalărilor, de evaluare iniţială şi de realizare a demersurilor necesare pentru depăşirea riscului imediat, constând în: transport la unitatea sanitară cea mai apropiată în situaţiile în care victima necesită îngrijiri medicale, sesizarea organelor de cercetare penală, sesizarea organelor competente pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu, orientarea către Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, în vederea găzduirii în centre rezidenţiale adecvate nevoilor şi aplicării managementului de caz pentru victime şi agresori.
Obiectivele urmărite și activitățile compartimentului se realizează printr-o colaborare iter-instituțională activă cu organisme de drept public sau privat (D.G.A.S.P.C. Arad, Poliția Municipală, Poliția Locală, Poliția de Frontieră, ONG-uri, persoane fizice sau juridice interesate, etc.).
Obiectivele urmărite prin activitățile desfășurate de către specialiștii Compartimentului cuprind:
* asigurarea protecţiei împotriva oricărei formă de abuz a persoanei beneficiare;
* asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor legale;
* promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
* preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
* încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluționarea dificultăților întâlnite;
* asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
* asigurarea confidenţialităţii;
* primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
Serviciile oferite de către personalul Compartimentului:
– acordarea de consiliere de specialitate (socială, psihologică, juridică) şi sprijin victimelor violentei domestice, membrilor familiei, în vederea depasirii traumelor si medierii conflictului;
– reevaluarea periodică a împrejurărilor care au stat la baza conflictului ce a generat starea de violenta;
– asigurarea, la cerere, de consultanţă de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor, măsurilor şi prestaţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului, precum si victimelor violentei in familie;
– colaborarea cu alte instituţii responsabile pentru a facilita accesul copilului, familiei acestuia precum si victimelor violentei domestice sau persoanelor traficate la serviciile acordate şi la aceste drepturi;
– acordarea de consiliere copiilor şi familiilor aflate în situaţie de criză – violenţă familială, neglijare, diferite forme de abuz, trafic de persoane;
– identificarea și ținerea evidenței familiilor în care apar conflicte ce pot cauza violente;
– monitorizarea respectării drepturilor persoanelor nevoite sa solicite serviciile victimelor violentei in familie;
– intervenția, la solicitare, împreună cu organele abilitate, în familie în vederea prevenirii abuzului, a neglijenţei sau a traficului de persoane;
– informarea beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin campanii și activități de prevenire a violenței sau/și a traficului de persoane.
3. Dezvoltarea unor parteneriate public – private în vederea desfășurării unor campanii la nivel interinstituțional.
1. Campanie de educație și sănătate sexuală – campanie pe care dorim să o demarăm în acest an în parteneriat cu Asociația M.A.M.A. pentru început în cadrul centrelor din subordine.
Obiective:
* informare completă cu privire la problematica relațiilor sexuale: ce sunt bolile cu transmitere sexuală,( BTS), sarcină și avort
* reducerea și prevenția bolilor transmisibile sexual
* reducerea numarului de sarcini nedorite
* prevenirea avorturilor
* prevenirea abandonului școlar
* reducerea numarului de copii abandonați
* promovarea unei societați romanești sanatoase prin sprijinirea familiei si educarea generației tinere asupra unui stil de viața responsabil care să duca spre imbunatățirea calității vieții lor