Reprezentanții permanenți la UE ai statelor membre au aprobat astăzi acordul obținut în 13 decembrie între președinție și Parlamentul European referitor la propunerea privind „produsul paneuropean de pensii” (PEPP), care reprezintă o nouă categorie de plan de pensii personale.
Proiectul de regulament are ca scop oferirea unei game de opțiuni pentru persoanele care vor să economisească pentru pensie și, în același timp, stimularea pieței pensiilor personale. Conform aprecierilor Comisiei, numai 27% din europenii între 25 și 59 de ani s-au înscris într-un produs de pensii.
„Îmbătrânirea populației în Europa creează noi provocări. Una dintre acestea este cum putem să ne asigurăm că cetățenii economisesc o sumă suficientă pentru a putea trăi decent la pensie. Produsele paneuropene de pensii vor crea o nouă posibilitate pentru a economisi pe termen lung, utilizând piețele de capital și atenuând astfel presiunea asupra finanțării publice. Aceste produse vor avea și avantajul major că vor cumula toate sumele economisite în Europa, indiferent de țară, în cadrul unui singur plan de pensii personale”, a declarat, potrivit unui comunicat, Eugen Teodorovici, ministrul finanțelor din România.
Conform noilor norme, PEPP ar urma să aibă aceleași caracteristici standard indiferent unde sunt comercializate. Ele vor fi oferite de o gamă largă de furnizori, în principal societăți de asigurare, bănci, instituții pentru furnizarea de pensii ocupaționale, firme de investiții și administratori de active.
În Europa, piața pensiilor personale este deocamdată fragmentată din cauza unei diversități de norme ce împiedică dezvoltarea unei piețe la nivelul UE. În unele state membre, piața este aproape inexistentă.
Potrivit Ministerului Finanțelor Publice: „Pentru produse bazate pe instrumente ale pieței de capital, opțiunile sunt adesea limitate. Aceasta duce la costuri mai ridicate pentru deponenți și la un nivel insuficient de lichidități pe piețe. Noile produse paneuropene de pensii personale vor oferi cetățenilor o nouă posibilitate de economisire, aplicabilă la nivelul întregii UE, venind în completarea planurilor de pensii publice și ocupaționale, precum și a planurilor de pensii personale de la nivel național”.
PEPP ar avea următoarele avantaje pentru deponenți:
-
-
- mai multe opțiuni. Deponenții ar urma să aleagă dintr-o gamă largă de furnizori de PEPP într-un mediu mai competitiv. Ei ar avea opțiunea de a alege între o opțiune de investiții implicită sigură și opțiuni cu profiluri diferite de risc-randament;
- protecția consumatorilor. Regulamentul va asigura faptul că deponenții sunt informați cu privire la caracteristicile esențiale ale unui PEPP;
- schimbarea furnizorilor. Deponenții ar urma să aibă dreptul să schimbe furnizorii, atât la nivel național, cât și dincolo de frontiere, după un minimum de cinci ani de la încheierea contractului sau de la cea mai recentă schimbare de furnizor. (Dacă furnizorul de PEPP o permite, ar putea să facă acest lucru și mai des.) Taxa pentru un astfel de demers ar urma să aibă un plafon maxim;
- transferabilitate. Deponenții vor putea continua să contribuie la PEPP-ul lor și dacă se mută în alt stat membru.
-
Pentru furnizorii de planuri de pensii, regulamentul va oferi următoarele oportunități:
-
-
- economii de scară. Furnizorii vor putea dezvolta PEPP în diferite state membre și vor putea pune laolaltă activele de manieră mai eficace;
- o sferă de acțiune mai largă. Canalele de distribuție electronică vor permite furnizorilor să intre în contact cu consumatori din întreaga UE;
- distribuție transfrontalieră. Un „pașaport” UE va permite furnizorilor să comercializeze PEPP în diferite state membre.
-
În plus, atunci când un produs ajunge la maturitate, furnizorii și deponenții vor avea diferite opțiuni pentru efectuarea plăților.
Etapele următoare
În continuare, textul va face obiectul verificării de către experții juriști-lingviști. Parlamentul și Consiliul vor putea proceda apoi la adoptarea textului final.